Svar: Gnavemad - 6 mdr.
20. oktober 2014
Alder:
6 mdr.
Hej Stine
Tak for dit brev :)
Det er dejligt at høre, at det går så godt med skemaden og at jeres dreng nyder at sidde og gumle, smage og gnaske i lidt mad selv. Det styrker ham mundmotorisk, det giver ham fornemmelsen for smag og konsistens, og det appellerer til lysten til at spise og spise selv:)
Det er dog meget vigtigt, at han altid er under opsyn, når han sidder med noget selv. Han kan, som du skriver, meget hurtigt få bidt et stykke af, ligesom noget mad kan blive så snasket, at han har brug for at få sit stykke udskiftet. Og han skal ikke sidde med noget selv, uden at du med det samme kan være der og hjælpe ham.
Lige nu er ristede rugbrødsbjælker og blød frugt som appelsinbåde rigtig fint at give ham. Du kan også prøve med agurk og blød melon. Og i takt med at han bliver ældre, vil han naturligt kunne sidde med mere forskelligt.
Grøntsager bør dampes eller koges og du skal være særligt opmærksom på ikke at give rå gulerod. Du kan lave rodfrugter i ovnen. Bagte rodfrugter eller kartoffelbåde vil mange børn nyde at sidde og gumle på. De fleste er dog først rigtig parate til dette i 7 måneders alderen og frem, så tiden arbejder også for jer her.
Frugt skal være blød frugt - ud over appelsinbåde og melon kan det kan f.eks. også være blommer, klementiner, fersken, mango, kiwi eller lignende. Du bør altid fjerne skrællen fra frugten, da skræl kan sætte sig fast i halsen. Frugt kan på tur, hvis I er ude at køre eller lignende også tilbydes i et frugtnet. Så sikrer du dig, at han ikke får noget galt i halsen, når du ikke kan have øjnene på ham hele tiden.
Han må også gerne få tvebakker, skorper og enden af et franskbrød eller lignende. Det du skal være opmærksom på her er hvedeindholdet og dermed gluten, som han skal introduceres til langsomt:)
Håber du kan bruge dette lidt videre :) Lige nu lyder det rigtig fint, det du gør og som sagt vil han kunne få mere variation i takt med at han bliver ældre og mundmotorisk også kan flere ting.
Fortsat god appetit!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske